نوف سایت ادبی نوشین شاهرخی

بازگشت به صفحه قبل

دررابطه با کپی برداری های ادبی این متن آقای  خلیل پاکنیا نیز خواندنی است!
  • دزدی ادبی درد مشترک بسیاری از ما نویسندگان است. نویسنده ی گرانمایه آقای حسین نوش‌آذر در هم‌دردی با من متنی نوشته‌اند که خود داستانی پر آب چشم است. واقعا چگونه می‌توان با معضل دزدی‌های روزانه‌ی ادبی مقابله کرد؟

مقاله‌ی ایشان را در اینجا بخوانید

آقای اسد سیف، پژوهش یا کپی‌برداری؟!

نوشین شاهرخی

  • اما بی احتیاطی بزرگ آقای اسد سیف اینجاست که من در این بخش مقاله‌ام اشتباه کرده‌ بودم. هر سه دیدار مجنون از لیلا پس از مرگ شوهر لیلا ست و من نمی‌دانم چرا چنین برداشت اشتباهی داشته‌ام که دو دیدار آن دو عاشق را قبل از مرگ شوهر لیلا و سومین دیدار را پس از مرگ شوهر لیلا گزارش کرده‌ام. و جالب اینجاست آقای سیف هم همین اشتباه مرا مرتکب شده‌اند!

وحدت یا "وحدت کلمه"؟

نوشین شاهرخی

  • جنبش‌های مردمی در ایران این روزها به روزهای انقلاب 57 می‌ماند. روزهایی که مردم مرگ شاه‌ـ‌دیکتاتور را در شعارهایشان آرزو می‌کردند. برای آزادی و استقلال دلشان پَرپَر می‌زد و هم‌دل و هم‌راه به سلطنت شاهنشاهی پایان بخشیدند.

خانم رهنورد، تفنگ‌ها را به پسران می‌دهد و اشک‌ها را به دختران

نوشین شاهرخی

  • حال شور خیزش مردم این محاسبه‌ی "بد و بدتر" را از یاد خیلی‌ها برده. خوب، این هم تعجبی ندارد. ما مردمی هستیم بی‌تاریخ و بی‌حافظه‌ی تاریخی. از سی‌روز پیشمان هم خبر نداریم تا برسد به سی‌سال پیش و انقلابی که چه شوری و خیزشی داشت، چه کشته‌ها و هزینه‌ای برجای گذاشت و سرانجامش چه شد.

ما کجا ایستاده‌ایم؟ خواسته‌های ما چیست؟

نوشین شاهرخی

  • تظاهرات گسترده‌ی مردم با روزهای انقلاب 57 قابل مقایسه است. آن روزها مردم به رفتن شاه می‌اندیشدند و نه به خواسته‌های دمکراتیک خود. حال پس از سی سال ما کجا ایستاده‌ایم؟ خواسته‌های مردم چیست؟ انتخاباتی آزاد یا تکرار همین انتخابات نمایشی؟ آن هم میان چهار کاندیدایی که گذشته‌ی مشخصی در همین رژیم دارند و امتحان خود را پس داده‌اند.

جنبش زنان، مقاومت از پایین

نوشین شاهرخی

  • پروین اردلان (1345)، سخنران بنیاد پژوهش‌های زنان در شهر هانوفر، تلفنی در میز گرد "نگاهی به سی سال جنبش زنان ایران، دست‌آوردها و چالش‌های آن" شرکت کرد. پروین از زمانی که برای گرفتن جایزه‌ی اولاف پالمه راهی سوئد بود و در فرودگاه گذرنامه‌اش را گرفتند، تا به حال ممنوع‌الخروج است، ولی در گیرودار اعتراض‌های مردم خوشحال بود که در کنار آنان در ایران است و این یک بار را از ممنوع‌الخروج بودنش راضی‌ست.  در نوف

دگرجنس‌گرایی اجباری

نوشین شاهرخی

  • از نظر رها بحرینی، جوان ترین سخنران بیستمین کنفرانس بنیاد پژوهش های ایران، جنسیت نمادی ستمگر است، چرا که پیش‌فرض‌های خود را به انسان تحمیل می‌کند. جامعه مدنی ایران از کسانی که قوانین دگرجنس‌گرایی را زیر پا می‌گذارند، می‌ترسند و آنان را به عنوان بیمار یا مجرم می‌شناسند و به زنانی که از دگرجنس‌گرایی سر باز می‌زنند، خشونت اعمال می‌کنند.  در نوف

چالش قدرت در کمپین یک‌میلیون امضا

نوشین شاهرخی

  • نوشین کشاورزنیا، از سخنرانان جوان بنیاد پژوهش‌های زنان، به تقابل نسل‌ها، خواسته‌ها و ایده‌ها در کمپین یک‌میلیون می‌پردازد و روند ساختار قدرت را در آن بررسی می‌کند. در نوف

حجاب اجباری و چالش‌ها

نوشین شاهرخی

  • شادی صدر، فوق‌لیسانس رشته‌ی حقوق بین‌الملل، وکیل دادگستری و کنشگر جنبش زنان، از سخنرانان کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران در شهر هانوفر است. در نوف

دیدگاه فعالین جنبش فمینیستی درباره خیزش مردم

نوشین شاهرخی

  • سرنوشت تلخی‌ست و ما با هر شیوه که به جنگش می‌رویم انگار که قفل آن را نمی‌توان شکست. به شیارهای خون بر صورت ماه‌پیشانی دخترک خیره می‌مانم. دخترک از نسل پسران من است و مرا در دایره‌ی بسته‌ای از عزا گرفتار می‌کند. عزای خون ریخته‌ی پدران و مادران تا عزای خون ریخته‌ی فرزندان. فریادهای آزادی که از گلوی نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رود اما هر بار در سوکوب به خون می‌نشیند. تا کی که ما توان شکستن این دایره بسته را بیابیم. در نوف

"نباید با واژه ی وحدت خود و دیگران را گول زد" - گزارش دومین روز کنفرانس

نوشین شاهرخی

  • پروین اردلان تلفنی بحث‌های سمینار را از ابتدا دنبال کرد و سخنرانی خود را در شرایط سختی که مردم در کوچه و خیابان‌ها بودند از ایران ارائه داد. می‌گوید: "این روزها همه در خیابانیم و بالای پل‌ و نرده‌ها فریاد می‌زنیم."  از شب‌های اعتراض می‌گوید همراه با نگرانی سرکوب، اما با لذت شیرین آزادی که دقیقه‌ای از آن را نیز حاضر نیست از دست دهد.  در نوف

بنیاد پژوهش های ایرانی در 20 سالگی –گزارش اولین روز کنفرانس

نوشین شاهرخی

  • از خوش‌آمدگویی‌ها که بگذریم، سه بحث در کنفرانس مطرح شد. بحث نخست را باربارا دودن، مورخ و استاد دانشگاه هانوفر، ارائه داد.  در بحث دوم لوا زند به نگارش زنان از تن خود پرداخت و پایان‌بخش بحث‌های امشب میزگردی با شرکت اعظم قریشی، جمیله داوودی، آذر شیبانی، شادی امین و صدیقه فخرآبادی بود.  در نوف

شب چله و تولد خورشیدخانوم
در نوف
نقش زنان در انقلاب مشروطه
در نوف

نقش زنان در انقلاب ایران

  • مهرداد درویش‌پور می‌گوید که از فردای انقلاب ما شاهد جنبش گسترده‌ی زنان هستیم. زنان حقوق خود را می‌خواهند، ولی حتی گروه‌های چپ‌گرا نیز به پشتیبانی این جنبش برنمی‌خیزند. وی از چهار گرایش گسترده در میان زنان ایران نام می‌برد:    در نوف

جنبش زنان ایران در حال صعود

نوشین شاهرخی

  • از نظر فریبا داوودی مهاجر جنبش زنان ایران خط قرمزها را درهم‌می‌شکند. دیگر جنبش‌ها نیز ایستادگی می‌کنند، اما جنبش زنان قدمی از ایستادگی جلوتر رفته، چراکه به قانون اساسی ایراد می‌گیرد و بندهایی چون تعدد زوجات و یا برابری ارث را به چالش می‌گیرد که صریحاً در قرآن آمده است.   در نوف

تغییر نام، موضوع اصلی سمینارهای سالانه ی زنان ایرانی در آلمان

نوشین شاهرخی

  • شهین نوائی، پژوهشگر جنبش زنان در برلین، بر این نظر است که گنجاندن نام زنان هم‌جنس‌گرا و دگرجنس‌گرا به نام سمینارهای سراسری زنان، بیان اَکت و یا شیوه‌ی رابطه‌ی جنسی نیست، بلکه بحث بر سر داشتن آزادی و حق انتخاب است.  در نوف

روند تحولات جنبش دانشجویی

نوشین شاهرخی

  • جنبش دانشجویی ایران دوباره به بستر رودی بازمی‌گردد که تا پیش از بسته شدن دانشگاه‌ در سال 59 بر آن جاری بود، چراکه این جنبش ـ چه در زمان شاه و چه در جمهوری اسلامی ـ سیاسی‌ترین جنبش ایران بوده است.  در نوف

پای صحبت حانواده های بازماندگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای

نوشین شاهرخی

  • روز 6 دسامبر در کارگاه ایرانیان شهر هانوفر آلمان، یاد جانباختگان قتل‌های زنجیره‌ای در دهه‌ی هفتاد و بویژه در پاییز 77 زنده گشت. در این مراسم که حدود دویست نفر از ایرانیان شهر در آن شرکت داشتند، حضور جوانان بسیار گسترده بود. برنامه سر ساعت 6 بعدازظهر که اعلام شده بود، شروع شد که نقطه‌ی عطفی است در مراسم‌ ایرانیان.  در نوف

یادمان به‌خون‌خفتگان دهه‌ی شصت در شهر هانوور (آلمان)

نوشین شاهرخی

  • خاطرات سهراب خوشبویی آنچنان هولناک است که باور آن در ذهن هیچکس نمی‌گنجد. وی که در سال 60 تنها 4 سال دارد، به همراه مادر و خواهران و برادران دستگیر می‌شود و سه سالی را در زندان می‌گذراند. خواهر کوچکش در آن هنگام 2 ساله بوده و سهراب چنین از آن سال‌ها یاد می‌کند: "هر روز به درب آهنی می‌کوبیم. ولی فقط گاهی پاسداران اجازه می‌دهند که به حیاط برویم. سارا گل می‌چیند و ما حتی به زندانبانان خود گل هدیه می‌کنیم که شاید رشوه‌ای ناخودآگاه بود برای اجازه‌ی دوباره گرفتن و به حیاط راه‌یافتن." در نوف

سفرنامه‌ی سفارت آمریکا

نوشین شاهرخی

  • قرار است که یک تیم شش‌نفره از سوی شهرزادنیوز برای شرکت در سمینار "بنیاد پژوهش‌های زنان ایران" به آمریکا برود تا هم گزارش کاملی از برنامه‌ها تهیه شود و هم گفتگوهایی با سخنرانان انجام گیرد. و قرار بود که یکی از افراد این تیم من باشم. اما من که پس از بیست ‌و دو سال زندگی در آلمان پاسپورت پناهنگی‌ام را هنوز حفظ کرده‌ام، باید از سفارت آمریکا ویزا می‌گرفتم.

یادمان به‌خون‌خفتگان دهه‌ی شصت در هانوور
در نوف
خاطرات شاهد عینی ترور 4 تن از اپوزیسیون در میکونوس
در نوف
پرسه در گردهمایی سه روزه  زندانیان سیاسی سابق
در نوف

 دسامبر، دارابی تروریست میکونوس تحویل ایران داده می شود

مینا سعدادی و نوشین شاهرخی

  • شهرزاد نیوز: روز 8 دسامبر، کاظم دارابی، یکی از تروریست های رستوران میکونوس، بعد از 15 سال حبس تحویل دولت ایران داده می شود. این در حالی است که وی در جریان محاکمات 4 ساله در دادگاه آلمان، به عنوان یکی از طراحان و عاملین اصلی ترور 4 تن از رهبران اپوزیسیون در سال 1992 به حبس ابد محکوم گشته بود.

نقد ادبی یا فقر ادبی؟!

چالشی بر شیوه‌ی بررسی آقای احمد علوی بر "معرفت‌شناسی تصویر زن در ادبیات فارسی"

با عنوان "زن و اژدها هر دو در خاک به!"

نوشین شاهرخی

نقد ادبی کنکاش در متنی است که از زوایای گوناگون بر آن نور افکنده می‌شود. از تاریخچه‌ی فرهنگی ـ اجتماعی ـ سیاسی زمان نگارش متن گرفته تا تفسیر و تأویل زبان در زمان نگارش آن. اما آیا می‌شود به این عرصه بدون خواندن متن وارد شد؟ آیا مقوله‌ی جایگاه زن در ادبیات باستان ایران از عرصه‌ی نقد خارج است و براحتی می‌توان با مثال‌هایی از ابیات ضدزن، کل این ادبیات را زن‌ستیز نامید؟

◄ادامه در►

زن در ادبیات ایران باستان

نوشین شاهرخی

  • ادب کهن فارسی، یکی از غنی‌ترین ادبیات جهان است، چه در گستره‌ی حماسه که شاهنامه‌ی فردوسی نمونه‌ی برجسته‌ی آن است، چه در عرصه‌ی قصه‌های عاشقانه و عامیانه که هزار و یک شب  با اصل هند و ایرانی خود نمونه‌ی بارزی از آن هستند و چه در گستره‌ی منظومه‌های عاشقانه که شاعران سخن‌پروری چون گرگانی، نظامی، جامی و دیگران داستان‌های کهن را به نظم درآورده‌اند.  داستان‌های عاشقانه‌ای که زنان در آنان نقش فعال دارند و شخصیت و موقعیت این زنان نشانی از نگاه زمانه‌ی باستان به زن در خطه‌ی ایران می‌باشد.

◄ادامه در►

نگاه گرم شرق تنیده در فردیت غرب

نوشین شاهرخی

  • شاید این نگاه به "غرب" آنچنان در نگاه به "خود" تنیده است، که نتوان بدون این‌یکی به دیگری پرداخت. اگر ما "خود" را نشناسیم، چگونه می‌توانیم "دیگری" را از "خود" تشخیص دهیم؟ و ما تا چه اندازه خود را می‌شناسیم؟ تا چه اندازه تاریخمان را؟ تا چه اندازه ادیان باستانی‌مان را؟ و افسانه‌هایمان را که هند و ایرانی‌اند، اما پوششی عرب بر تن کرده‌اند، تا هنوز که هنوز است در قلب‌هایمان زنده بمانند، تا اجازه داشته باشند در این پوشش زنده بمانند!

◄ادامه در►

اسطوره‌ى آفرينش

نوشین شاهرخی

  •  اين نوشتار نگاهى است بر اسطوره‌‌ى آفرينش‏ در دين زرتشتى و زروانى، كه نخست به دين مزديسنا پرداخته است و سپس‏ به زروانى‌گرى. در اين راستا تلاش‏ نموده‌ام، تفاوت‌هاى آن دو را تا جايى كه در اين كوته‌نوشت مقدور است، نمايان سازم. در اين ره، گذرى هم بر‌زندگى زرتشت داشته‌ام تا شمه‌اى نيز از زندگى و كتاب اين كهن‌ترين پيامبر ارائه داده باشم.

◄ادامه در►

یک مقایسه‌ی قابل تأمل

نوشین شاهرخی

  •   آقای عمادالدين باقی  در تاریخ چهار‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۲در سایت «امروز» مقاله‌ای تحت عنوان "آمار قربانیان انقلاب" منتشر کرده‌اند که بسیار قابل تعمق است. اگر اشتباه نکنم، چنین آماری برای نخستین بار ارایه می‌گردد و ارقام این آمار نشان می‌دهد که رهبران انقلاب اسلامی تا چه اندازه در ارقام جان‌باختگان انقلاب غلو کرده‌اند و این ارقام را تا حدود 20 برابر بالا برده‌اند.

◄ادامه در►

بی‌هیچ پاسخی به این کشتار و استبداد هزاران ساله!

نوشین شاهرخی

  • پانزده چراغ، پانزده شعله، پانزده ضربه‌ی شلاق، پانزده شلیک گلوله، پانزده شعله‌ی خاموش، پانزده سال قرن‌گونه، دور، بسان هزاره‌های تیره‌ی تاریخ و نزدیک، نزدیک‌تر از جان، بسان لحظه‌ی هستی. هزاره‌ها از سربریدن سیاوش گذشته و ملت من قرن‌ها شهادت پهلوان ایزدگونه‌اش را در هیبت حسین  بر سینه کوفته‌است. تن بی‌سر سیاوش همچون ملتی بی‌تاریخ بر سینه‌ام سنگینی می‌کند، همچون ملتی که پس از هزاره‌ها هنوز در نقطه‌ی آغاز ایستاده است.

 ◄ادامه در►